Blogi

Lokitietojen keräämisen tärkeys yrityksen tietoturvassa

Kirjoittanut Admin | Apr 3, 2022 9:00:00 PM

Lokitietojen keräämisen tärkeys yrityksen tietoturvassa

Tämä blogiteksti on toinen osa tietoturvaan liittyvän kolmen blogin sarjasta. Aiemmassa osassa käsittelimme yleisimpiä tietoturvahuijauksia ja kuinka suojautua niiltä.

Lokitiedoilla tarkoitetaan tallennetta tapahtumista ja muutoksista tietojärjestelmissä, sovelluksissa, tietoverkoissa ja tietosisällössä. Lokeja on erityyppisiä eri käyttötarkoituksiin. Erilaisia lokeja on:

– Ylläpitoloki
– Käyttöloki
– Muutosloki
– Virheloki
– Viestintäloki
– Haltijaloki
– Pääsynvalvontaloki

 

Katso video lokitietojen tärkeydestä Kybersää videolta:

 

 

Miksi lokitietoja tulisi kerätä?

Lokitiedoista selviää mahdolliset poikkeamatilanteet yrityksen järjestelmissä tai sovelluksissa. Niiden avulla voidaan huomata mahdolliset virheet tai tietoturvamurrot.

Tietoturvahyökkäyksen kohdalla puutteelliset lokitiedot voivat johtaa siihen, ettei hyökkäyksen laajuutta pystytä selvittämään. Ajantasaiset ja riittävän kattavat lokitiedot auttavat ongelmien korjaamisessa.

On siis tärkeää, että yrityksen järjestelmistä ja sovelluksista kerätään lokitietoja. Tietoja tulisi säilyttää vähintään vuoden ajan.

 

Viisi sektoria, joista lokitietoja olisi hyvä kerätä

1. Verkko

2. Kirjauspalvelimet, kuten AD (tai muu todentaja-gateway)

3. Tiedostot / Data (access events)

4. Sähköpostipalvelut

ERP:t ym. yrityksen tärkeimmät dokumentinhallinta, asiakasrekisteri, laskutusjärjestelmä

 

Apua saat ITC:ltä

Katsotaan yhdessä, ovatko yrityksenne lokitiedot kunnossa. Asiantuntijamme auttavat mielellään niin lokitiedoissa, kuin muissakin tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä.

 

Yritys Helpdesk:

010 525 1720

asiakaspalvelu@itc.fi

Helpdesk avoinna:

Ma-Pe 6.00 – 18.00

La 10.00 – 15.00

 

Myynti:

017 282 2999

myynti@itc.fi

Seuraavassa blogitekstissä käsittelemme kyberhyökkäyksiä ja niihin varautumista.